بیمارستان سیدالشهداء(ع)
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1397/05/20 - 13:05
  • 56
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
  • /ZMFx

برگزاری کلاس آموزشی عوارض ناخواسته دارویی

کلاس آموزشی ADR(عوارض ناخواسته دارویی)برای پرستاران بیمارستان سید الشهدا(ع) برگزار شد.





کلاس آموزشی ADR(عوارض ناخواسته دارویی)برای پرستاران بیمارستان سید الشهدا(ع) برگزار شد.





به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه در ابتدای این جلسه آموزشی گفت: ADR(عوارض ناخواسته دارویی) را میتوان هرگونه عارضه و واکنش زیان آور و ناخواسته که به دنبال مصرف دارو یا واکسن رخ می دهد.





دکتر محمد حسین خیاط کاشانی افزود: مصرف ایمن و سالم داروها یک مقوله ی مهم و اساسی برای پزشکان و داروسازان، پرستاران، مراجع قانونی دارویی، وزارت بهداشت، شرکتهای داروسازی و عموم جامعه می باشد. اگر چه هدف تمام دست اندرکاران حفظ سلامت جامعه، استفاده از فواید درمانی داروها بدون ایجاد ضرر و زیان برای بیمار می باشد ،به جرأت می توان گفت که هیچ دارویی بدون پتانسیل ایجاد عارضه وجود ندارد و به همین سبب مسئولیت خطیری به لحاظ توجه و برنامه ریزی در زمینه ایمنی دارویی متوجه مسئولان و جامعه پزشکی می باشد اگر چه توجه به اثرات زیان بار ناشی از مصرف فرآورده های واجد خاصیت درمانی اعم از فرآورده های طبیعی و شیمیایی ، قدمتی دیرینه دارد.





مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو خاطر نشان کرد: فواید وجود برنامه ADR در بیمارستان باعث افزایش کیفیت درمان شده و همچنین جلوگیری از شکایات حقوقی و ارزیابی مشکلات دارویی و همچنین ارتقاء دانش دارویی دست اندرکاران درمان را دارد.





دکتر خیاط کاشانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دوام وبقای مرکز ADR و رشد و بالندگی و پویایی آن به عنوان دیده بانی مطلع، مطمئن و کارآمد در تشخیص به موقع عوارض و خطاهای دارویی، پیشگیری از وقوع آن ها و کاهش مرگ و میر ناشی از عوارض و اشتباهات دارویی که یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سیستم های درمانی دنیا می باشد، جز در سایه درایت و عزم راسخ جامعه پزشکی در ارسال به هنگام گزارش های عوارض دارویی به این مرکز در درجه اول و نیز حمایت های مادی و معنوی سیاست گذاران دارویی در تخصیص بودجه، امکانات و کارکنان مورد نیاز به مرکز ADR در درجه دوم، میسر نمی باشد.





سرپرست واحد نظارت بر امور دارو و مواد مخدر معاونت غذا و دارو در پایان گفت: دلایلی که باعث کاهش گزارشات ADR می گردد عدم اطلاع از مکانیزم موجود برای ارسال گزارش و همچنین عدم اهمیت عارضه از نظر گزارشگر و ترس از شکایات حقوقی, کیفری و نیز عدم اطمینان از بوجود آمدن ADR توسط دارو می باشد.





لازم به ذکر است: این دوره با هدف افزایش سطح آگاهی پرستاران در مواجهه با بروز عوارض ناخواسته دارویی در بیمار و همچنین تاکید بر اهمیت تکمیل فرم زرد یا ADR در راستای ارتقای ایمنی بیمار برگزار گردید.



                                                                                 روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل






کلاس عوارض دارو




  • گروه خبری : اخبار بیمارستان سیدالشهداء شبکه آران و بیدگل
  • کد خبر : 96318
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم