بیمارستان سیدالشهداء(ع)
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1397/05/22 - 12:00
  • 40
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZNFx

به مناسبت هفنه ترویج تغذیه با شیر مادر

جشن تغذیه با شیر مادر در سالن اجتماعات بیمارستان سید الشهدا(ع) برگزار گردید.




جشن تغذیه با شیر مادر در سالن اجتماعات بیمارستان سید الشهدا(ع) برگزار گردید.





به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل، رییس بیمارستان سید الشهدا در ابتدا ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این جشن در زمینه تغذیه کودک با شیر مادر سخنانی را بیان کرد.





دکتر علی یوسفیان بیان کرد: شیر مادر برای نوزادان بسیار مفید و یک غذای طبیعی برای نوزادان است. شیر مادر دارای تمام مواد مورد نیاز بدن آنها می باشد و نوزاد در شش ماه اول تنها به شیر مادر احتیاج دارد.





دکتر یوسفیان اظهار کرد: معمولاً هیچ مانعی برای تغذیه با شیر مادر وجود ندارد، جز در موارد خاصی که مادر به بیماری مبتلا باشد که برای نوزاد خطرناک است و شیر مادر نوزاد را آلوده می کند.





متخصص اطفال و نوزادان بیمارستان سید الشهدا نیز در ادامه به فواید شیر مادر برای نوزاد اشاره کرد و گفت: مواد مختلف شیر مادر دارای خاصیت ضد میکروبی خاصی است که در نتیجه تغذیه شیرخوار با آن، احتمال ابتلای شیرخوار به بسیاری از عفونت‌های گوارشی و تنفسی تا حد زیادی کاهش می‌دهد و این در حالی است که میزان ابتلا به بیماری‌های آسم، اگزما و انواع آلرژی در نوزادان و کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند به مراتب کمتر از شیرخواران دیگر است.





دکتر رضوی اظهار داشت: کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در بزرگسالی کمتر به بیماری‌های قلبی و عروقی دچار می‌شوند و کمتر دیده می‌شود میزان کلسترول خونشان بالا باشد و همچنین چربی و پروتئین شیر مادر بهتر از تمامی انواع شیر هضم و جذب می‌شود و به همین علت دردهای قولنجی، جمع شدن گاز در معده (نفخ)، استفراغ و حساسیت نسبت به پروتیئن در شیرخواران تغذیه شده با شیر مادر به مراتب کمتر است.





متخصص اطفال و نوزادان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ترکیب شیر مادر همراه با رشد کودک تغییر می‌کند. در هر وعده شیرخوردن، چربی به تدریج بیشتر می‌شود. ابتدای شیر رقیق و آبکی است و در عوض قسمت انتهایی شیر غلیظ‌تر است؛ به این سبب هم تشنگی و هم گرسنگی کودک با شیر مادر برطرف می‌شود و به سبب اختلاف در ترکیب شیر مادر، شیرخوار پرخوری نمی‌کند و در نتیجه کمتر به چاقی کودکی مبتلا می‌شود. (چاقی کودکی زمینه ساز بیماری‌های قلبی و عروقی، مفصلی و بیماری قند در بزرگسالی است).





دکتر رضوی در جمع مادران شیرده در جشن ترویج تغذیه با شیر مادر در بیمارستان سیدالشهدا (ع) افزود: آغوز که اولین و بهترین ماده برای محافظت از نوزاد در برابر بیماری‌های عفونی است، فقط در شیر مادر و در روزهای اولیه شیردهی وجود دارد.





کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت شهرستان نیز در این برنامه گفت: شیر مادر به تنهایی قادر است یک سوم انرژی و مواد مغذی موردنیاز کودک را در سال دوم زندگی تامین کند. به همین دلیل از سال دوم مصرف شیر مادر در کنار و به همراه غذای کمکی توصیه می‌شود. (غذای کمکی به تنهایی کافی نیست.)





ملیحه مسعودی فرد اذعان داشت: تغذیه با شیر مادر در ایجاد رابطه عاطفی عمیق بین مادر و کودک بسیار موثر است و اثر مطلوب روانی خاصی بر کودک دارد، چنانچه کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در دوران بلوغ آرام ترند و از امنیت روانی بیشتری برخوردارند.





کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت در پایان گفت: جذب کلسیم شیر مادر به سبب نسبت مناسب کلسیم به فسفر در آن، بهتر انجام می‌شود و کمبود کلسیم در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر دیده می‌شود.





گفتنی است در پایان این مراسم به قید قرعه به مادران شرکت کننده لوح تقدیر و شاخه گل و جوایزی به رسم یادبود اهدا شد.





لازم به ذکر است بیمارستان سید الشهدا به عنوان بیمارستان دوستدار کودک شناخته شده است.





                                                                                   روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان آران و بیدگل






     جشن شیر مادر          جشن شیر مادر


     جشن شیر مادر         جشن شیر مادر

  • گروه خبری : اخبار بیمارستان سیدالشهداء شبکه آران و بیدگل
  • کد خبر : 96319
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم